UAE یاب
UAE یاب

آزارگری آنلاین؛ روی سیاه زندگی در فضای مجازی

به گزارش UAE یاب، آزار جنسی و انواع خشونت، روزبه روز ابعاد گسترده‌تری پیدا می‌کند. با گسترش زندگی در فضای مجازی، بیماران زیادی هستند که پشت رایانه‌ یا تلفن همراه خود پنهان می‌شوند و دقیقا رفتارهای بیمارگونه خود که در فضای واقعی جزو عاداتشان است را در فضای آنلاین هم تکرار می‌کنند.  آزارگری آنلاین حالا دیگر کاملا برای همه شناخته شده است و کمتر کسی است که تجربه تلخ تحقیر را در پشت رایانه شخصی‌اش حس نکرده باشد و اسپم‌های توهین آمیز به سویش روانه نشده باشد. در فضای آنلاین آزارگری هرچند فیزیکی نیست، اما آزارگر دقیقا همان نقشه راه را دنبال می‌کند. هرچند یک آزارگر جنسی در فضای مجازی دستانش به ما نمی‌رسد، اما اینجا افراد را در فضای آنلاین مورد هجمه قرار می‌دهد. در این مقاله درباره انواع آزاری گری آنلاین با هم صحبت می‌کنیم.

تعریف آزارگری آنلاین

به گزارش UAE یاب، آزار و اذیت آنلاین شکل دیگری از انواع خشونت است  که در آن فرد یا گروهی با استفاده از اینترنت یا سایر روش‌های ارتباطات الکترونیکی، قربانی را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند. مزاحم آنلاین ممکن است نظرات توهین آمیز ارسال کند، پیام های تهدید آمیز و تحقیرآمیز ارسال کند، با ضبط صدای طرف مقابل  او را تهدید کند، یا اطلاعات شخصی را با هدف تحقیر یا ارعاب او فاش کند. مانند هر قلدر دیگری، آزارگر آنلاین هم با تخریب شخصیتی طرف مقابل خود کسب قدرت می‌کند.خشونت علیه زنان از جمله در محیط آنلاین می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد، درخواست‌های غیراخلاقی، بی‌ادبی و فحاشی، متلک‌پرانی و مزاحمت کلامی، سر کار گذاشتن و شوخی بی‌دلیل، درخواست دوستی،ارسال عکس نامناسب و تهدید از انواع مختلف آزارگری آنلاین محسوب می‌شوند.

در حالی که بخش زیادی از آزار آنلاین اغلب به رفتاری اشاره دارد که در آن بیشتر کودکان و نوجوانان جامعه هدف هستند، اما بزرگسالان نیز می‌توانند به صورت آنلاین مورد آزار و اذیت قرار گیرند. در سال‌های اخیر، میزان بزرگسالانی که جامعه هدف آزارگران آنلاین قرار گرفته‌اند افزایش پیدا کرده. هرچند آمار مستندی در زمینه آزارگری آنلاین در کشور ما وجود ندارد، اما اخبارو همچنین گزارش‌ رسانه‌ها حاکی از آن است که کاربران فضای مجازی در ایران هم از این قاعده مستثنی نیستند. کافی‌ست بخشی از گزارشات مربوط به جنبش #من_هم در ایران را پیگیری کنید تا متوجه شوید که چقدر آزارگری‌های آنلاین در بین طبقه متوسط و حتی روشنفکر ایرانی رو به افزایش بوده است.

از خشونت بگو

به گزارش UAE یاب، یک بزرگسال باید جسارت صحبت کردن درباره آزاری که در فضای آنلاین تجربه کرده را پیدا کند و این جسارت جز با آموزش و همچنین صحبت با فرد معتمد ایجاد نخواهد شد. این آزارها تنها محدود به فضاهای شخصی در زندگی مجازی ما نمی‌شود. ممکن است ما در مراجعه به پلتفرم‌های خرید و فروش، بازی‌های آنلاین و همچنین هر پلتفرمی مورد آزار قرار بگیریم. در چنین شرایطی این سازمان‌ها و پلتفرم‌ها هستند که باید از مراجعین و مشتریان خود دفاع کنند. بسیاری از سازمان‌ها خط‌مشی‌هایی دارند که به آزار و اذیت رسیدگی می‌کنند . آن‌ها موظف هستند که خط مشی مشخصی را برای جلوگیری از آزار آنلاین مشتریان خود داشته باشند، چرا که این یک دستور قانونی است و در صورت سرپیچی برای آن‌ها عواقب قضایی خواهد داشت.

قربانیان و انواع آزارگری آنلاین

به گزارش UAE یاب، ظهور فن‌آوری‌های دیجیتال باعث گسترش ارتباطات آنلاین شد و فرصت‌هایی را برای افزایش تعاملات اجتماعی به شیوه‌ای در دسترس فراهم کرده است. این در دسترس بودن برای برقراری ارتباط آنلاین یک ویژگی منحصر به فرد در جامعه ، به ویژه در بین جوانان غالب است .در حالی که اینترنت مزایای اجتماعی و تفریحی زیادی را به همراه دارد، همچنین پیامدهای مثبت متعددی را در بخش‌های مختلف صنعت ارائه می‌کند .علی‌رغم این، افزایش دسترسی به ارتباطات آنلاین می‌تواند آسیب‌پذیری را در برابر انواع خطرات آنلاین از جمله آزار و اذیت، آزار و اذیت آنلاین و سایر تهدیدات آنلاین در مورد حریم خصوصی یا داده‌های آنلاین افزایش دهد. تجربیات تلخ آنلاین از جمله ارسال فیلم و عکس پورنوگرافی از سوی افراد ناشناس،  تماس با غریبه‌ها، به اشتراک گذاری اطلاعات شخصی، می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیر روانی را برای فرد آزاردیده در پی داشته باشد.

آزار آنلاین پیچیده است

به گزارش UAE یاب، با توسعه فناوری های دیجیتال شاهد افزایش اقدامات تهاجمی در جامعه مجازی بوده‌ایم. در حالی که انواع مختلفی از اقدامات یا تهدیدهای تهاجمی در فضای آنلاین وجود دارد، آزار و اذیت آنلاین هم بخشی از این تهدیدها محسوب می‌شود. آزار و اذیت آنلاین به عنوان “عمل تهاجمی عمدی که توسط یک گروه یا فرد، با استفاده از اشکال تماس الکترونیکی، به طور مکرر و در طول زمان علیه قربانی انجام می‌شود که به راحتی نمی تواند از خود دفاع کند” تعریف می‌شود. آزار در فضای مجازی مانند قلدری در محیط واقعی است.  آزار و اذیت آنلاین از سه معیار متمایز تشکیل شده است: قصد آسیب رساندن، تکرار و عدم تعادل قدرت، که باعث می شود قربانی احساس بی دفاعی کند .در حالی که قلدری در دنیای واقعی را می توان به عنوان یک حادثه مداوم شناسایی کرد، با عدم تعادل قدرت که از طریق قدرت بدنی یا وضعیت گروه همسالان به تصویر کشیده می‌شود، میزان کاربرد آن در دنیای مجازی مبهم تر است. به عنوان مثال، یک حادثه واحد در محیط آنلاین می‌تواند از طریق تعداد لایک‌ها و اشتراک‌گذاری‌ها در شبکه‌های اجتماعی تکرار شود و مخاطبان و پیامدهای آن برای قربانی افزایش یابد. از نظر عدم تعادل قدرت، کاربران با سواد و دانش دیجیتالی افزایش یافته می‌توانند حملات آنلاین را از طریق رسانه‌های پیچیده یا دسترسی به اینترنت سیاه انجام دهند،.یافته‌های یک بررسی در سال ۲۰۱۷ نشان داد که شیوع آزار و اذیت آنلاین از ۱.۶٪ تا ۵۶.۹٪، با گزارش‌های ارتکاب بین ۱.۹٪ تا ۷۹.۳٪ متغیر است .

توسعه و دسترسی به اینترنت باعث تکامل ارتباطات اجتماعی شده است. ماهیت ارتباطات و شبکه های آنلاین به این معنی است که کاربران می توانند اطلاعات خصوصی یا حساس را به صورت آنلاین ارسال کنند که می تواند برای مخاطبان گسترده تری در دسترس باشد.  این نشان می‌دهد که شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی باید استراتژی‌هایی را اجرا کنند تا کاربران احساس امنیت آنلاین کنند. کاربران آنلاینی که آگاهی خوبی از کنترل اطلاعات و حریم خصوصی خود دارند، نسبت به دیگران، کمتر قربانی جرایم آنلاین می شوند این نشان می‌دهد که چگونه سواد دیجیتال و دانش فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات (ICT) می‌تواند بر آسیب‌پذیری در برابر برخی از تهدیدات و حملات آنلاین تأثیر بگذارد.

اینترنت یک فضای در حال تکامل است، بنابراین مهم است که نهادهای حاکم مسئولیت بیشتری برای ایجاد مکانیسم‌ها و اقدامات احتیاطی برای کاهش خطرات آنلاین و تهدیدات آنلاین برای کسانی که از آن استفاده می‌کنند، بپذیرند. به عنوان مثال، بخش آموزش می‌تواند جوانان را تشویق کند تا از استراتژی هایی برای کاهش آسیب پذیری در برابر این خطرات آنلاین استفاده کنند. این آگاهی دیجیتال و آموزش گنجانده شده در پلتفرم های صنعتی پیشرو می‌تواند به کسانی که از اینترنت استفاده می کنند اطمینان حاصل کند که ابزارهای مناسب برای ایمن ماندن آنلاین را دارند

مصادیق آزارگری آنلاین را بشناسیم

به گزارش UAE یاب، انواع مختلفی از آزار و اذیت آنلاین وجود دارد، و نام‌های بسیاری برای توصیف این نوع آزار و اذیت استفاده می‌شود، از جمله قلدری آنلاین، ترولینگ، فریب دادن. صرف نظر از رویکرد، مرتکبین از اطلاعات شخصی، پیام‌های توهین آمیز یا رفتار قلدری برای ایجاد ناراحتی عاطفی برای شما استفاده می‌کنند. رسانه‌های اجتماعی معمولاً پلتفرم منتخب مجرمان هستند و آنها تمایل دارند پشت پروفایل‌های جعلی – یا پروفایل‌های هک شده – پنهان شوند تا قربانیان را هدف قرار دهند. اما مهم‌ترین مصادیق آزار آنلاین از قرار زیر است:

  • نام بردن توهین آمیز
  • خجالت عمدی
  • تعقیب کردن
  • تهدیدات فیزیکی
  • آزار و اذیت جنسی

آزار آنلاین و جنسیت 

جنسیت همچنین در انواع آزار و اذیتی که افراد در فضای مجازی با آنها مواجه می‌شوند، نقش دارد. به طور کلی، بررسی‌های جهانی نشان می‌دهد که  زنان بیشتر از مردان گزارش می‌دهند که مورد آزار و اذیت جنسی آنلاین (۱۶ درصد در مقابل ۵ درصد) یا تعقیب (۱۳ درصد در مقابل ۹ درصد) قرار گرفته‌اند. زنان جوان به طور خاص به احتمال زیاد آزار و اذیت جنسی آنلاین را تجربه کرده‌اند. زنانی که هدف آزار و اذیت آنلاین قرار می‌گیرند، بیش از دو برابر مردان احتمال دارد که بگویند رویداد اخیر بسیار یا بسیار ناراحت‌کننده بوده است. در سال ۲۰۱۷ در ایالات متحده،‌ از هر پنج بزرگسال، یک نفر گزارش کرده بود که به دلیل عقاید سیاسی خود مورد آزار و اذیت آنلاین قرار می‌گیرند.

اقدامات مهم برای مقابله با آزار و اذیت آنلاین

چند قدم مهم وجود دارد که باید در ابتدای آزار و اذیت انجام شود:

  1. همه چیز را مستند کنید: یک کپی از همه موارد آزار و اذیت آنلاین نگه دارید – یا اسکرین شات بگیرید یا صفحات را چاپ کنید. سعی کنید پیام‌ها و همچنین صفحه‌های نمایه‌ای که سوءاستفاده از آن‌ها می‌آید را دریافت کنید. در صورت تشدید آزار و اذیت، این شواهد مفیدی برای پلیس یا پلتفرم های رسانه‌های اجتماعی خواهد بود. همچنین تضمین می‌کند که اگر مرتکب پست‌ها و نمایه خود را حذف کند، یک کپی از آن در اختیار دارید.
  2. آن را به پلیس گزارش دهید: پلیس گزارش‌های آزار و اذیت آنلاین را جدی می‌گیرد.آنها تجربه زیادی در بررسی آنها دارند. سوء استفاده را زودتر به پلیس گزارش دهید.
  3. روی امنیت آنلاین خود تمرکز کنید: از آنجایی که مجرم اطلاعات بیشتر و بیشتری درباره شما جمع آوری می کند، معمولا سعی می‌کند به حساب‌های شما مانند رسانه‌های اجتماعی و ایمیل دسترسی پیدا کند. داشتن رمزهای عبور قوی و روشن کردن احراز هویت دو مرحله‌ای کلیدی است. همچنین ارزش این را دارد که اطلاعات شخصی شما را به صورت آنلاین بررسی کنید و سعی کنید تا حد امکان حذف کنید. برای مثال خودتان در گوگل جستجو کنید و ببینید آیا می‌توانید آدرس، شماره تلفن یا مکان‌هایی را که به طور منظم در آن‌ها وقت می‌گذرانید پیدا کنید.
  4. بدانید که تقصیر شما نیست: عاملان سوء استفاده آنلاین می‌توانند افرادی باشند که شما آنها را می‌شناسید یا کاملاً غریبه هستند. به دلیل مسائل عاطفی و روانی، این افراد وقت خود را صرف تلاش برای به هم ریختن افراد و ایجاد ناراحتی کردند. تقصیر تو نیست! با یکی از نزدیکان خود در مورد سوء استفاده صحبت کنید و اگر حمایت عاطفی متخصص می خواهید با یک موسسه خیریه تخصصی حمایت از قربانیان تماس بگیرید.

  رویکردهای مقابله با آزار و اذیت آنلاین

  1. سعی کنید درگیر نشوید: مانند بسیاری از قلدرها، عاملان سوء استفاده آنلاین دنبال  شواهدی  هستند که باعث آسیب می‌شوند. به دست آنها بازی نکنید و وارد دعوای آنلاین نشوید. به سادگی نظرات را نادیده بگیرید.
  2. از حذف محتوا خودداری کنید مگر اینکه شامل اطلاعات شخصی یا حساس باشد: حذف نظرات نشان می‌دهد که آنها خوانده شده اند و اغلب سوء استفاده کننده را وادار می‌کند تا موارد سوء استفاده مکرر و مضر را پست کند. افرادی که نظرات را می خوانند – از خانواده شما گرفته تا افراد کاملاً غریبه – نظرات را دقیقاً متوجه می‌شوند و آنها را نادیده می‌گیرند. با این حال، اگر نظرات شامل اطلاعات شخصی (مانند جزئیات تماس) یا تصاویر حساسی است که نمی‌خواهید آنلاین باشد، فورا حذف کنید.
  3. حساب‌های متخلف را مسدود کنید: اگر مرتکب دست‌بردار نیست ، حساب‌های رسانه‌های اجتماعی، ایمیل و پیام‌رسانی مورد استفاده را مسدود کنید. این احتمال وجود دارد که مرتکب نمایه های جدیدی ایجاد کند و به سوءاستفاده ادامه دهد، اما به سادگی گزارش داده و دوباره مسدود شود.
  4. کمک بخواهید: به خصوص اگر این رفتار واقعاً آزارتان می‌دهد. شما شایسته پشتیبان هستید. ببینید آیا کسی وجود دارد که می تواند گوش دهد، به شما کمک کند آنچه را که در حال وقوع است پردازش کنید و آن را حل کنید – دوست، خویشاوند یا شاید بزرگسالی که به آن اعتماد دارید.
  5. پاسخ ندهید یا تلافی نکنید: گاهی اوقات یک واکنش دقیقاً همان چیزی است که متجاوزان به دنبال آن هستند زیرا فکر می‌کنند به آنها پاسخ می‌دهید. این باعث می‌شود آزارگر تصور کند بر شما مسلط است . در مورد انتقام جویی، پاسخ به یک قلدر شما را به یک قلدر تبدیل می‌کند – و می‌تواند یک عمل بد را به یک واکنش زنجیره ای تبدیل کند.
  6. از ابزارهایی که در دسترس دارید استفاده کنید: اکثر برنامه‌ها و سرویس‌های رسانه‌های اجتماعی به شما امکان می‌دهند فرد را مسدود کنید. خواه آزار و اذیت در یک برنامه باشد، پیامک، نظرات یا عکس های برچسب گذاری شده، به خودتان لطف کنید و شخص را مسدود کنید. همچنین می توانید مشکل را به سرویس گزارش دهید. این احتمالاً به پایان نمی رسد، اما شما نیازی به آزار و اذیت در چهره خود ندارید، و کمتر وسوسه می شوید که پاسخ دهید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *